بررسی ویژگی های کفش و کتونی مناسب کوهنوردی

بررسی ویژگی های کفش و کتونی مناسب کوهنوردی

13 دی 1402
68 بازدید

وجود تنوع در بازارهای امروزی سبب شده تا خرید کفش کوهنوردی زنانه یا مردانه کمی دشوار شود. در گذشته کفش ها مدل های مشخص و محدودی داشتند اما امروزه با پیشرفت صنعت کفاشی، انواع کفش کوهنوردی و کتونی کوهنوردی در بازار عرضه می شود و همین امر انتخاب ما را دشوار می نماید. کتونی ال ای یکی از بزرگترین فروشگاه های عرضه ی برندهای معتبر کفش کوهنوردی در کشور می باشد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که کفش کوهنوردی چیست و شما را با ویژگی های مهم کفش کوهنوردی و انواع کفش کوهنوردی آشنا خواهیم کرد. تا انتها ما را دنبال نمایید.

بررسی ویژگی های کفش و کتونی مناسب کوهنوردی 1

کفش کوهنوردی یا کتونی کوهنوردی چیست؟

جمله ی بسیار کلیشه ای پا قلب دوم انسان است را بسیار شنیده اید. اما در هنگام خرید کفش کوهنوردی همین جمله ی تکراری و کلیشه ای کلید انتخاب یک کفش استاندارد و راحت برای کوهنوردی می باشد. چرا که خرید کفش کوهنوردی مردانه یا زنانه که مناسب پا و فعالیت شما باشد تأثیر بسیار زیادی در راحتی پای شما در هنگام راه رفتن یا فعالیت خواهد داشت. از این رو لازم است که شما در هنگام خرید کفش، زمان و مکانی که می خواهید از آن استفاده کنید را کاملاً در نظر بگیرید. بشر از دیرباز تا کنون کفش را به منظور محافظت از پا خلق نموده است و کفش یا کتونی کوهنوردی نیز برای محافظت از پا در هنگام کوهنوردی یا کوهپیمایی استفاده می گردد. یک کفش کوهنوردی خوب باید از پای شما در برابر ضربه، پیچ خوردن، سنگ ریزه های موجود در مسیر، کثیف شدن و یا سایش پا محافظت نمایند. اگر بخواهیم یکی از ویژگی های مهم کفش کوهنوردی را نام ببریم می توان به مقاومت آن در سرما و گرما، باد و باران و هر آنچه که ممکن است در طول مسیر بر سر راه شما قرار داشته باشد، اشاره نمود. کفش کوهنوردی استاندارد علاوه بر ویژگی های ذکر شده باید خصوصیات دیگری نیز داشته باشد تا بتواند به درستی شما را در طول مسیر کوهنوردی همراهی کند. به همین علت ما در ادامه به شما خواهیم گفت که کفش کوهنوردی مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ویژگی کفش و کتونی مناسب کوهنوردی

چگونه کفش کوهنوردی مناسب انتخاب کنیم؟ پیشرفت تکنولوژی سبب تولید انواع کفش کوهنوردی و کتونی کوهنوردی در مدل های مختف گردیده است. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد اینست که تمامی این مدل ها ممکن است استانداردهای لازم یا بهتر بگوییم ویژگی های مهم کفش کوهنوردی را نداشته باشند. بسیاری از سودجویان هستند که کفش هایی را مشابه کتونی کوهنوردی استاندارد برندهای مختلف وارد بازار می کنند و مشتریان را گول می زنند. شاید با خود فکر کنید که خرید کفش کوهنوردی مردانه یا زنانه چه کار دشوار و سختیست. نگران نباشید. در این بخش از مقاله ما ویژگی های مهم کفش کوهنوردی را به شما خواهیم گفت تا در هنگام انتخاب و خرید کتونی کوهنوردی زنانه و مردانه دچار اشتباه نشوید. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- ضد آب

یک ویژگی کفش کوهنوردی که اصلی ترین آن هم به شمار می رود، ضد آب بودن آن است. به این علت که بسیار اتفاق می افتد در هنگام کوهنوردی از کنار رود یا چشمه عبور کنید. یا شاید در شرایط آب و هوایی باشید که زمین زیر پای شما برفی یا گل آلود باشد. برای این که بتوانید به راحتی و بدون دردسر از چنین مسیرهایی عبور کنید باید یک کفش کوهنوردی ضد آب به پا داشته باشید. کفش کوهنوری که خاصیت ضد آب بودن را نداشته باشد می تواند شما را از ادامه ی مسیر باز دارد. چرا که وقتی آب به درون کفش نفوذ کند و پای شما خیس شود دیگر راه رفتن مشکل می شود. حال اگر به این شرایط سرما و برف را هم اضافه کنیم مشکل سرمازدگی نیز مزید بر علت شده و شما مجبور به برگشت و ناتمام گذاشتن کوهنوردی خود خواهید شد. کفش کوهنوردی استاندارد در تمامی قسمت های آن از پارچه های مخصوصی که کاملاً ضد آب باشد استفاده شده و مانع ورود کوچک ترین رطوبتی به داخل کفش می گردد.

2- گردش هوا

خرید هر نوع کفشی باید با توجه به ویژگی گردش هوا و تنفس پذیر بودن آن انجام شود. این موضوع در خصوص کفش کوهنوردی و کتونی کوهنوردی بیش از سایر کفش ها مهم می باشد. چرا که مکان استفاده از کفش کوهنوردی در طبیعت و کوهستان است. پس شما امکان برگشت و تعویض کفش را نخواهید داشت. در نتیجه باید کفشی را به پا کرده که تا آخر مسیر بتوانید بدون ناراحتی و مشکلی آن را تحمل کنید. چرا می گوییم کفش کوهنوردی باید گردش هوا داشته باشد و تنفس پذیر باشد؟ به دلیل این که اگر کفش کوهنوردی یا کتونی کوهنوردی دارای منافذی بسته و یا خفه باشد، هوا از آن عبور نخواهد کرد و در روزهای گرم سال که شما مشغول کوهنوردی هستید، دمای هوای بیرونی به تنهایی می تواند سبب تعریق پوست پا شود. فعالیتی مانند کوهنوردی را هم به آن اضافه کنید، دیگر تعریقی چند برابر خواهد داشت. حال اگر در این بین کفش کوهنوردی شما نیز ویژگی گردش هوا را نداشته باشد قطعاً پوست پای شما به دلیل تعریق فراوان و ماندن رطوبت بر روی آن دچار عارضه و بیماری های پوستی می گردد.
ضمن این که، گرمای بیش از حد می تواند برای شما در طول مسیر آزاردهنده باشد. در هوای گرم پای شما مانند سایر اعضای بدن نیاز به خنک شدن و خنک ماندن دارد. در هوای سرد نیز باید کفش کوهنوردی به پا داشته باشید که علاوه بر قابلیت گردش هوا، بتواند پای شما را نیز گرم نگه دارد. در نتیجه اگر کفش تنفس پذیر نباشد، رطوبت موجود می تواند با سرمای هوا عجین شده و به سرد شدن و یخ کردن پای شما بیانجامد. تنفس پذیری و گردش هوا چه در روزهای گرم و چه در هوای سرد باید از ویژگی های کفش کوهنوردی باشد که در حال استفاده از آن هستید.

3- وزن استاندارد

از دیگر ویژگی های مهم کفش کوهنوردی می توان به داشتن وزن استاندارد اشاره نمود. شاید برخی از شما گمان کنید که کفش کوهنوردی باید بسیار سنگین باشد و برخی دیگر کفش کوهنوردی استاندارد را با وزن سبک تصور کنید. باید بگوییم که هیچ کدام یک از این دو درست نمی باشد. چرا که در برخی مواقع و برای بعضی مکان ها شما به کفش های سبک احتیاج دارید و در عین حال برای مکان ها و کوهستان های دیگر به کفش کوهستانی سنگین تری نیاز خواهید داشت. کفش کوهنوردی استاندارد باید وزنی استاندارد داشته باشد. یعنی نه خیلی سبک و نه خیلی سنگین باشد. اگر بیش از حد سبک باشد ممکن است تعادل شما را در ارتفاعات بهم بزند و اگر خیلی سنگین باشد، میزان اکسیژن و انرژی خیلی بیشتری از شما خواهد گرفت و این مساویست با خستگی زود هنگام و در نهایت خداحافظی با ادامه ی مسیر که برای خیلی از افراد ناخوشایند است. پس برای انتخاب درست باید از متخصصان و کوهنوردان حرفه ای مشورت بگیرید.

4- جنس زیره و رویه

آیا می توان از کفش های ورزشی معمولی برای کوهنوردی استفاده کرد؟ هر فعالیتی کفش مخصوص به خود را می طلبد. کوهنوردی یکی از فعالیت های سنگینی است که اگر کفش مناسب به پا نداشته باشید خیلی زود خسته و دلزده خواهید شد. پس برای پیشگیری از چنین مشکلی اگر به ورزش کوهنوردی علاقمند هستید حتماً برای خرید کتونی کوهنوردی مردانه و زنانه نزد یک فروشنده مطمئن که اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشد بروید. کفش ها به طور کلی از سه قسمت زیره، رویه و لایه میانی تشکیل شده اند که کفش کوهنوردی نیز این سه قسمت را دارا می باشد. زیره کفش باید باتوجه به نوع کوهنوردی انتخاب شود. به عنوان مثال در برخی از مناطق شما به کفش های آج دار نیاز دارید و برای مناطق دیگر شاید یک کفش ساده تر نیاز شما را برطرف نماید. رویه کفش کوهنوردی نیز باید بتواند با حرکات پای شما سازگار باشد و در عین حال به گونه ای باشد که در برابر ضربه و ساییدگی از خود مقاومت نشان دهد. لایه میانی همان لایه ایست که مانع خستگی زود هنگام در شما می شود. پس حتماً دقت کنید کفش کوهنوردی شما از لایه میانی استانداردی برخوردار باشد. کتونی ال ای از جمله متنوع ترین فروشگاه های عرضه انواع کتونی کوهستانی در کشور می باشد. جهت خرید کفش کوهنوردی هومتو و تماشای سایر محصولات ما، اینجا کلیک نمایید.

بررسی ویژگی های کفش و کتونی مناسب کوهنوردی 2

انواع کفش کوهنوردی

کدام نوع کفش کوهنوردی برای شما مناسب است؟ کوهنوردی از جمله ورزش های سنگین به شمار می رود و برخلاف تصور عموم که گمان می کنند به هر نوع پیاده روی در کوهستان، کوهنوردی می گویند، این ورزش طبیعت دوست، انواع مختلفی دارد که شامل: کوهپیمایی، کوهنوردی، کوهنوردی سنگین، هیمالیا نوردی، سنگ نوردی و یخ نوردی می باشد. به همین نسبت نیز کفش های مختلفی برای انواع کوهنوردی وجود دارد. پس در حقیقت می توان انواع کفش کوهنوردی را با انواع کوهنوردی مرتبط دانست. بسته به این که در چه مسیر و چه کوهستانی می خواهید کوهنوردی کنید، کفش کوهنوردی خاص آن را می طلبد. به همین علت ما در این بخش از مقاله شما را با انواع کفش کوهنوردی آشنا خواهیم کرد تا باتوجه به نوع کوهنوردی خود کفش مورد نظر را خریداری نمایید. انواع کفش کوهنوردی عبارتند از:

1- کفش کوهپیمایی

کوهپیمایی به نوعی از کوهنوردی می گویند که در مسیرهای خشک و نسبتاً هموار یا جنگلی و کویری انجام می شود. کتونی کوهنوردی یا کفش کوهنوردی مناسب این نوع فعالیت نباید خیلی سنگین و گرم باشد تا باعث خستگی و تعریق بیش از حد پا نگردد. ضمن این که باید قابلیت انعطاف پذیری را نیز داشته باشد. این مدل کفش کوهنوردی مناسب فصل زمستان و مسیرهای برفی یا حتی سنگلاخی نیست.

2- کفش کوهنوردی

کفشی سنگین تر و به مراتب حرفه ای تر از کفش کوهپیمایی می باشد. این کفش ها ضد آب بوده و برای مسیرهای خشک و سرد مناسب می باشند. انعطاف پذیری نسبتاً خوبی دارند و دارای ساق برای نگه داشتن مچ پا می باشند. زیر کف کفش کوهنوردی آج های نسبتاً ملایمی برای حفظ تعادل در هنگام بالارفتن از مسیرهای صخره ای دارد. این مدل کفش ها مناسب سطوح یخ زده نمی باشند.

3- کفش کوهنوردی سنگین

این مدل کفش از کفش کوهنوردی که در بالا گفتیم حرفه ای تر و سنگین تر است و برای صعود از کوه های نسبتاً مرتفع مناسب می باشد. این کفش ها برای مسیرهای یخی و برفی بیشتر به کار می روند پس در مسیرهای خشک و ساده سعی کنید از آن ها استفاده ننمایید چرا که بیشتر سبب آسیب به پا می شوند. انعطاف پذیری کفش کوهنوردی سنگین از کفش کوهنوردی کمتر است و دلیل آن هم حفظ تعادل و نگه داشتن بدن در هنگام صعود می باشد.

4- کفش هیمالیا نوردی

هیمالیا نوردی به نوعی از کوهنوردی گفته می شود که کوهنورد قصد صعود به قله های مرتفعی مانند اورست را دارد. به همین علت این کفش کوهنوردی بسیار حرفه ای تر از موارد قبلی می باشد و وزن آن نیز بیشتر است. دلیل اضافه شدن وزن این کفش ها وجود یک لایه اضافه داخل آن می باشد. انعطاف پذیری کمتر و ضخامت بیشتر و دوخته شدن لایه‌های بلند تر و ضخیم تر برای پیشگیری از نفوذ رطوبت و سرما از دیگر ویژگی های این کفش های تخصصی است. این کفش کوهنوردی مخصوص ارتفاعات زیاد است که غالباً با برف و یخ پوشیده شده است. به دلیل ویژگی های خاصی که این کفش دارد به هیچ وجه برای کوهنوردی های ساده از آن استفاده نکنید.

5- کفش سنگ نوردی

سنگ نوردی به نوعی از کوهنوردی گفته می شود که غالب مسیر یا تمامی آن از سنگ و صخره پوشیده شده است. پس برای چنین مسیری شما باید کفش کوهنوردی به پا داشته باشید که تحمل برخورد با سنگ و صخره را داشته و در عین حال نرم نیز باشد که پا بتواند به راحتی به هر چهار جهت حرکت کند. در غیر این صورت ممکن است پای شما در بین صخره ها گیر کرده و دچار آسیب جدی شود.

6- کفش یخ نوردی

یخ نوردی همان طور که از نامش پیداست به نوعی از کوهنوردی اطلاق می گردد که تمام مسیر پوشیده از برف و یخ می باشد. به همین علت شما به یک کفش کوهنوردی احتیاج دارید که دارای آج های میخی شکل و تقریباً تیزی بوده که بتوانید با فرو کردن آن ها داخل یخ به راحتی پای خود را بر روی سطح کوه نگه دارید. به هیچ عنوان از این کفش ها برای موارد دیگری استفاده نکنید.

بررسی ویژگی های کفش و کتونی مناسب کوهنوردی 3

کدام برندهای کفش کوهنوردی معتبر هستند؟

کفش کوهنوردی یکی از انواع کفش هاییست که کاملاً تخصصی بوده و باید با توجه به نوع کوهنوردی انتخاب شود. پس نحوه ی انتخاب آن و استاندارد بودن کفش بسیار حائز اهمیت است. از این رو باید از بین برندهایی انتخاب شود که در این زمینه معتبر می باشند. احتمالا شما که در حال خواندن این مطلب هستید از علاقه مندان به کوهنوردی و طبیعت گردی می باشید پس حتما نام برند هایی مثل هومتو و سالامون را زیاد شنیده اید. این دو برند تولید کننده انواع محصولات ورزشی می باشند که به خاطر راحتی و کیفیت بالای محصولات چند سالی ست که مورد توجه کوهنوردان و ورزشکاران قرار گرفته اند. در نهایت بهتر است کفش کوهنوردی خود را از یک فروشگاه معتبر و نزد یک فروشنده ی مطمئن خریداری نمایید. برای خرید کفش کوهنوردی هومتو و خرید کتونی کوهنوردی سالامون به سایت فروشگاه کتونی ال ای مراجعه کرده و از خرید محصولات جذاب و با کیفیت لذت ببرید.

جمع بندی

کفش کوهنوردی یا کتونی کوهنوردی یکی از انواع کفش هاییست که برای فعالیت سنگینی به نام کوهنوردی که خود انواع مختلفی دارد، استفاده می شود. انتخاب و خرید کفش کوهنوردی زنانه و مردانه بسته به نوع کوهنوردی و نوع کوهستانی که قصد رفتن به آن را دارید می تواند متفاوت باشد. کتونی ال ای یکی از معتبرترین و بزرگترین فروشگاه های عرضه انواع کفش کوهنوردی برای هر نوع کوهنوردی و هر سبک و سلیقه ای می باشد.


mail نظرتونو با ما به اشتراک بزارین، آیا این بلاگ براتون مفید بود؟

ارسال دیدگاه

https://katoni-la.com/