آموزش شست و شو کفش و کتونی

آموزش شست و شو کفش و کتونی

30 دی 1402
78 بازدید

پا قلب دوم ماست و کفش و کتونی به طور مستقیم با پاهای ما در ارتباط می باشند، بنابراین برای حفظ و رعایت بهداشت لازم است که کفش و کتونی های خود را هر چند وقت بشوییم. کفش ها به دلیل اینکه بیشتر در تماس با زمین و گل و خاک و سنگ و کلوخ می باشند، زودتر کثیف می شوند. شستشوی کفش و کتونی هم به صورت دستی امکان پذیر می باشد و هم از طریق ماشین لباسشویی. نحوه شستن و سرویس کتونی با توجه به جنس کفش بسیار مهم می باشد. بسیار دقت کنید که برای شستشوی کفش و کتونی حتما باید نکاتی را رعایت کرده تا به کفش و کتونی شما آسیب وارد نشود. ما در این مقاله شما را با نکات شستشوی کفش، نحوه شستشوی اجزای کفش، نحوه ی شستشوی کتونی سفید، روشن و رنگی و غیره آشنا خواهیم کرد.

ابزارهای شستشوی کفش

قبل از هر چیزی برای شستشوی انواع کفش به یکسری ابزار نیاز داریم. بهتر است هنگام شستشوی کفش، قبل از شروع هر کاری بوسیله یک پارچه گل و خاک سطحی کفش را پاک کنیم. مواد مورد نیاز برای شستشوی کفش شامل: پودر لباسشویی یا پودر دستی، جوش شیرین، صابون برای نرم شدن کفش، مایع ظرفشویی برای براق شدن کفش. ابزارهای شستشوی کفش شامل: یک پارچه، یک عدد اسفنج، یک عدد مسواک یا برس مخصوص کفش و کتونی، یک لگن برای قرار دادن کفش در آن.

آموزش شست و شو کفش و کتونی3

نحوه شستن و سرویس کتونی با توجه به جنس کفش

شستشوی کفش هم به صورت دستی و هم از طریق ماشین لباسشویی امکان پذیر می باشد، اما باید به این نکته توجه کنید که فقط برای کفش های پارچه ای و توری می توان از ماشین لباسشویی استفاده کرد و شستن دیگر کفش ها با جنس هایی از جمله چرم، ورنی، نبوک یا جیر با ماشین لباسشویی توصیه نمیشود، زیرا باعث آسیب به کفش و بعضا ممکن است باعث آسیب به ماشین لباسشویی نیز شود. در این قسمت ما به بررسی نحوه شستن و سرویس کتونی با توجه به جنس کفش می پردازیم.

1- شست و شوی کفش چرم

کفش های چرم به راحتی و بوسیله یک دستمال یا حوله نمدار پاک می شوند. اما برای اینکه کفش چرم شما جلوه و زیبایی بیشتری داشته باشد، به چیزی بیشتر از یک حوله یا پارچه نمدار احتیاج دارید.
◘ یک روش شستن کفش چرم، استفاده از ترکیب سرکه سفید و آب سرد می باشد. مقداری از سرکه سفید و مقداری آب سرد را به طور مساوی باهم مخلوط کرده و به وسیله یک پارچه تمیز، گرد و خاک کفش را پاک کنید. سپس یک پارچه خیس و مرطوب را روی کفش بکشید. به این طریق لکه ها از روی کفش، از بین می روند. سپس کفش را کنار گذاشته تا کاملا خشک شود.
◘ روش دوم برای تمیز کردن کفش های چرم، استفاده از وازلین می باشد. یک پارچه تمیز را به کمی وازلین آغشته کرده و روی کفش بکشید. برای برق افتادن کفش، می توانید مقدار شیشه پاک کن روی کفش اسپری کرده و با یک پارچه روی آن را بکشید و خشک کنید.
◘ روش سوم، استفاده از واکس مخصوص کفش چرم و یک برس می باشد. واکس را بوسیله یک برس مخصوص کفش نرم، به آرامی روی سطح کفش کشیده و تمام سطح و کناره های آن را پاک کنید.
اگر روی کفش چرم شما لکه های روغن و چربی وجود دارد، بوسیله پودر تالک یا نشاسته ذرت می توانید آن را تمیز کنید. برای اینکار پودر تالک یا نشاسته ذرت را به صورت مستقیم روی لکه ها قرار داده و بعد از ۲ الی ۳ ساعت به وسیله یک پارچه آن را تمیز کنید.

2- نحوه شستن کفش ورنی

برای تمیز کردن کفش ورنی، از مخلوط آب و صابون استفاده کنید. یک پارچه تمیز را آغشته به مخلوط آب و صابون کرده و سپس با پارچه تمیز و مرطوب دیگر آن را پاک کنید.

3- شستشوی کفش جیر

برای تمیز کردن کفش های جیر، یک برس نرم را به آرامی و با حالت رفت و برگشتی روی کفش بکشید. با انجام اینکار، خراش ها و لکه ها از بین خواهد رفت. اگر روی کفش جیر لکه های چربی وجود دارد می توانید پودر نشاسته ذرت را به مدت ۲ الی ۳ ساعت روی لکه ها قرار داده و پس از گذشت زمان با برس مخصوص لکه ها را پاک کنید.

4- شستشوی کفش پارچه ای

برای تمیز کردن کفش های پارچه ای با دست، ابتدا گرد و خاک کفش را به وسیله یک دستمال یا حوله پاک کرده، سپس در یک تشت مقداری آب گرم با مایع ظرفشویی یا پودر دستی مخلوط کنید و حوله را داخل محلول مرطوب کرده و روی کفش بکشید. برای اینکار از مسواک نیز می توانید استفاده کنید. بعد از آن کفش را با آب شسته یا یک حوله تمیز و خیس را روی آن بکشید. سپس آن را در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

نحوه شست وشوی اجزای کفش

● شستشوی بند کفش

برای شستشوی بند کفش دو راه وجود دارد، یا می توانید بندها را داخل یک کیسه پارچه ای قرار داده و داخل ماشین لباسشویی بگذارید و یا می توانید داخل مخلوط آب گرم و پودر کمی قرار دهید سپس آن را با دست به خوبی بشویید.

● شستشوی رویه کفش

تمیز کردن رویه کفش، بستگی به جنس کفش دارد که در بالا به طور مفصل شرح دادیم. اگر کفش شما پارچه ای می باشد، برای تمیز کردن رویه، آب گرم و شوینده را با هم مخلوط کرده و روی رویه کفش بکشید، سپس آن را با آب بشویید.

● شستشوی زیره کفش

برای تمیز کردن زیره کفش، یک مسواک را خیس کرده و آغشته به ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی کنید. سپس آن را به خوبی به زیره کفش بکشید تا کاملا تمیز شود. بعد از آن به وسیله یک پارچه خیس و یا آب آن را بشویید.

● شستشوی کفی کفش

برای شستشوی کفی های کثیف با بوی نامطبوع، مقداری آب گرم با جوش شیرین را مخلوط کرده و پارچه ی تمیز را به محلول آغشته کنید و کفی ها را به خوبی با پارچه تمیز کنید.

نحوه شست و شوی کتونی سفید، روشن و رنگی

برای شستشوی کفش های کتونی رنگی، اگر جنس آنها پارچه ای می باشد می توانید با قرار دادن کتونی در لباس شویی آن را به خوبی تمیز کنید. اگر قصد شستشو با دست را دارید، می توانید از محلول آب گرم و پودر دستی یا مایع ظرفشویی استفاده کرده و کفش را به خوبی با این محلول و به وسیله یک پارچه یا مسواک تمیز کنید. برای شستشوی کتونی سفید نیز در صورت داشتن جنس پارچه ای یا توری می توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید. اما اگر می خواهید به صورت دستی کفش خود را تمیز کنید، چند روش مختلف وجود دارد:

● شستشو با شامپو

برای شستن کتونی سفید با شامپو، مقداری آب ولرم را با شامپو مخلوط کرده و بوسیله یک مسواک یا دستمال پارچه ای روی کفش بکشید.

● شستشو با سفید کننده

مقداری از مایع سفید کننده را با آب رقیق کرده و بوسیله یک پارچه یا مسواک روی کفش بکشید. سپس کفش را با آب ولرم آب کشی کنید.

آموزش شست و شو کفش و کتونی1

● شستشو با خمیر دندان

مقداری از خمیر دندان سفید را روی یک مسواک قرار داده و مسواک را روی کفش بکشید. سپس کفش را با آب، آبکشی نمایید.

● شستشو با سرکه

برای شستن کتونی سفید با سرکه، مقداری آب و سرکه را مخلوط کرده و دستمال پارچه ای را به آن آغشته کنید. سپس دستمال را به خوبی روی کفش کشیده و تمیز کنید. بعد از آن کفش را به خوبی آب کشی نمایید.

مواد شوینده مناسب شست و شوی کتونی و کفش

مواد شوینده کفش به جنس کفش بستگی دارد و باید با آن سازگاری داشته باشد. به طور مثال برای شستشوی کفش های پارچه ای مایع ظرفشویی و پودر دستی بسیار مناسب می باشد. برای شستشوی کفش های چرم سرکه سفید و صابون، مواد شوینده مناسبی هستند. برای شستشوی کتونی های سفید و رنگی، جوش شیرین، سرکه سفید، پودر دستی و یا شامپو شوینده های مناسبی می باشند.

آموزش شست و شو کفش و کتونی2

کتونی را با دست بشوریم بهتر است یا با ماشین لباسشویی

برای پاسخ به این سوال، توجه به جنس کفش بسیار حائز اهمیت است. اگر جنس کتونی شما چرم طبیعی یا مصنوعی، یا جیر می باشد و یا روی آن سنگدوزی شده است، شستن با دست بهترین گزینه می باشد و شستن با ماشین لباسشویی هم به ماشین لباسشویی و هم به کفش شما آسیب وارد می کند. اما اگر جنس کتونی، پارچه ای یا توری می باشد، استفاده از ماشین لباسشویی گزینه مناسبی برای شستشوی کفش شماست. هر چند اگر می خواهید کفش شما به خوبی تمیز شود، شستن با دست بهتر از شستن با ماشین لباسشویی می باشد.

نکات شست و شوی کفش

1- اگر قصد شستن کفش درون ماشین لباسشویی را دارید، حتما کفش خود را داخل یک کیسه توری یا پارچه ای قرار داده و سپس داخل ماشین بیاندازید.
2-
از شوینده مناسب با جنس کفش استفاده کنید.
3-
اجزای کفش مانند بند ها، کفی وغیره را حتما قبل از شستشو جدا کنید.

اشتباهات رایج در شستشوی کفش

شستن کفش با مواد شوینده نا مناسب و همچنین شستن بیش از حد آن ها باعث آسیب به کفش می شود. سعی کنید کفش های خود را روزانه تمیز کرده تا نیاز به شستشوی مدام نباشد. استفاده از ابزارهای نامناسب برای کفش مانند مسواک و برس زبر، باعث خرابی و آسیب به کفش شما می شود. همچنین برای خشک کردن کفش، به هیچ عنوان آن را روی حرارت مستقیم و در تماس مستقیم با نور آفتاب قرار ندهید.

نحوه خشک کردن کفش

• یک روش خشک کردن کفش، استفاده از روزنامه می باشد. در این روش یک روزنامه تمیز که رنگ پس ندهد را مچاله کرده و درون کفش قرار دهید. سپس کفش را در معرض هوای آزاد گذاشته تا به خوبی خشک شود.
• روش دیگر، خشک کردن کفش در دمای اتاق می باشد که حداقل ۸ ساعت زمان خواهد برد. دقت کنید که هنگام خشک کردن کفش، هرگز از سشوار و بخاری و ... استفاده نکنید.
• هنگام خشک کردن کفش های سفید، دقت کنید که آن ها را مستقیما زیر نور آفتاب قرار ندهید، زیرا ممکن است باعث زردی کفش شود.

کتونی ال ای

شما برای خرید کتونی زنانه و خرید کتونی مردانه به یک فروشگاه معتبر نیاز دارید. کتونی ال ای یک فروشگاه معتبر در زمینه فروش انواع کتونی زنانه و مردانه با کیفیت و متنوع می باشد که شما با خیال راحت می توانید خریدی با کیفیت و مناسب را در این فروشگاه هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین تجربه کنید و از خرید خود لذت ببرید.

جمع بندی

کفش و کتونی به طور مستقیم در معرض گرد و خاک و آلودگی قرار دارند و به سرعت کثیف می شوند. نحوه شستن و سرویس کتونی با توجه به جنس کفش اهمیت دارد زیرا استفاده از شوینده نامناسب و روش نادرست باعث آسیب و خرابی کفش می شود.


mail نظرتونو با ما به اشتراک بزارین، آیا این بلاگ براتون مفید بود؟

ارسال دیدگاه

https://katoni-la.com/