جستجو

ویژگی های کتونی مناسب کوهنوردی

ویژگی های کتونی مناسب کوهنوردی

01 خرداد 1403
383 بازدید

برای انجام یک کوهنوردی خوب مانند هر نوع ورزش دیگر نیاز به یکسری تجهیزات و امکانات استاندارد دارید. از مهمترین لوازم و تجهیزات کوهنوردی، کفش کوهنوری است. توجه به مشخصات کفش کوهنوردی و ویژگی های کتونی مناسب کوهنوردی، برای داشتن یک کوهنوردی راحت و بدون آسیب به اعضای بدن، لازم و ضروری است. چرا که شما در کوهنوردی با عوامل مختلفی مواجه هستید که نداشتن کفش مناسب، ممکن است خطرات جدی برای شما به همراه داشته باشد. همچنین آشنایی با ویژگی های ضروری کفش کوهنوردی کمک خواهد کرد که یک انتخاب مناسب و استاندارد برای کوهنوردی خود داشته باشید و از انجام فعالیت خود نهایت لذت را ببرید.

ویژگی های ضروری کفش کوهنوردی

کفش مخصوص پیاده روی باید دارای ویژگی هایی باشد که در عین راحتی، نیاز افراد را در حین کوهنوردی فراهم کند. شما در مسیر کوهنوردی با ناهمواری ها و شرایط آب و هوایی متفاوتی روبرو هستید. پس بهتر است هنگام خرید و انتخاب یک کفش مناسب کوهنوردی زنانه و مردانه حتما به ویژگی های زیر توجه کنید که راحتی و لذت بیشتری را در مسیر کوهنوردی با کمترین آسیب تجربه کنید.

۱. ضد آب بودن کفش کوهنوردی

شما هنگام کوهنوردی در طول مسیر، ممکن است با تغیرات آب و هوایی مختلف از جمله باران و برف و تگرگ و یا چشمه و رودخانه مواجه شوید. از این رو کفشی که برای کوهنوردی خود انتخاب می کنید حتما باید از مواد و متریالی ساخته شده باشد تا از نفوذ آب به درون کفش جلوگیری کرده که شما در مواجهه با همچنین شرایطی دچار مشکل و دردسر نشوید. اگر کفش ضد آب نداشته باشید و آب به درون کفش شما نفوذ کند، دچار سرما زدگی و آسیب های دیگر خواهید شد.

۲. تهویه پذیری کفش کوهنوردی

کوهنوردی، یک فعالیت زمان بر و طولانی مدت می باشد و به همین دلیل پاها مدت زمان بسیار طولانی درون کفش قرار می گیرند که همین امر موجب تعریق پا درون کفش زنانه و مردانه می شود. در صورت نداشتن قابلیت تنفس پذیری مناسب در کفش، ممکن است با تعریق پا دچار بیماری و حساسیت های پوستی شوید. رویه ی کفش های کوه نوردی باید از جنس هایی با تنفس پذیری بالا و تهویه مناسب باشند که بتواند رطوبت پاها را به بیرون انتقال داده و مانع از تعریق پا درون کفش شوند.

۳. دوام کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی، باید بسیار مقاوم و با دوام بوده و از مواد با کیفیت و محکم ساخته شده باشد که هنگام کوهنوردی و در مواجهه با عوامل مختلف از جمله سنگ و کلوخ و اشیا تیز، خراب نشود.

۴. وزن سبک

یکی از ویژگی های مهم کفش مناسب کوهنوردی ، وزن سبک و متعادل آن است. در صورتی که کفش کوهنوردی شما سنگین باشد شما هنگام کوهنوردی انرژی زیادی صرف کرده و نمی توانید از مسیر خود لذت ببرید و دچار خستگی مفرط می شوید. علاوه بر این استفاده از کفش هایی با وزن بالا و سنگین ممکن است باعث آسیب جدی به پا و کمر شما شود. بهترین وزن برای کفش های کوهنوردی استاندارد بین ۳۰۰ گرم تا ۶۰۰ گرم می باشد.

۵. طراحی مناسب و ایمن کفش

کفش مناسب کوهنوردی، باید ایمنی لازم را برای مصرف کننده فراهم کند. طراحی کفش های کوهنوردی  باید به گونه ای باشد که ضربه گیر بوده و از پیج خوردن و لغزش پا جلوگیری کند. زیرا مسیر کوهنوردی دارای ناهمواری های زیاد و سخت می باشد و در صورت ایمن نبودن کفش ممکن است باعث ایجاد مشکل در سلامتی فرد شود. بهتر است کفش های کوهنوردی  به صورت ساق دار باشد تا پاها را محکم و ثابت نگه داشته و از پیچ خوردن پا حین کوهنوردی جلوگیری کند.

ویژگی های کتونی مناسب کوهنوردی 1

مشخصات کفش کوهنوردی

علاوه بر ویژگی هایی که در قسمت بالا گفته شد، یک کفش مناسب کوهنوردی باید دارای مشخصاتی همچون زیره مناسب، رویه وکفی مناسب نیز باشد.
مشخصات کفش کوهنوردی شامل:

◘زیره مناسب

بهترین زیره کفش کوهنوردی باید آج هایی داشته باشد که مقاوم و عمیق بوده و بتواند از فرد در برابر لغزش و زمین خوردن های ناگهانی جلوگیری و محافظت کند و در عین حال، به گونه ای باشد که افراد کوهنوردی احساس راحتی بیشتری داشته و کمتر دچار خستگی شوند. زیره های مختلفی در کفش های پیاده روی زنانه استفاده می شود که از بهترین های آن می توان به زیره ویبرام و EVA  اشاره کرد. زیره ویبرام دوام و مقاومت زیادی در برخورد با زمین و اشیاء سفت و سخت دارد. زیره EVA بسیار نرم و انعطاف پذیر بوده و در عین حال مقاومت بالایی در برابر ضربه و تماس با سنگ و کلوخ دارد. همچنین عایق حرارتی خوبی در هوای سرد و برف و کولاک  می باشد که پاها را  گرم نگه می دارد.

◘رویه کفش کوهنوردی

رویه مناسب کفش کوهنوردی باید ضد آب و ضد تعریق، دارای تهویه و تنفس پذیری بالا، مقداری نرم و قابل انعطاف، محکم و با دوام و مقاوم در برابر سرما و گرمای هوا باشد. همچنین رویه کفش به گونه ای باشد که کاملا روی پا و قوزک پا را پوشش دهد. جنس رویه انواع مختلفی دارد که شامل:

• رویه چرم

رویه چرم بسیار محکم، مقاوم و ضد آب می باشد، اما تنفس پذیری پایین تری نسبت به بقیه رویه ها دارد.

• رویه تین سولیت

این رویه بیشتر برای کفش های کوهنوردی مخصوص استفاده در فصل زمستان و در هوای سرد و برف و بوران به کار برده می شود، زیرا می تواند گرمای پا را به خوبی حفظ کند.

• رویه گورتکس

رویه گورتکس قابلیت تنفس پذیری بسیار بالایی دارد و عایق بسیار خوبی در برابر رطوبت و باد و طوفان می باشد.

◘لایه میانی کفش کوهنوردی

لایه میانی کفش کوهنوردی باید به گونه ای باشد که کمترین ضربه و فشار را از زمین به پای انسان منتقل کند. بهترین جنس لایه میانی در کفش کوهنوردی، TPU و EVA می باشد که فشار را کمتر به پا منتقل کرده و احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

ویژگی های کتونی مناسب کوهنوردی 2

انواع کفش کوهنوردی

● کفش کوهپیمایی

کفش کوهپیمایی برای کوهنوردی های سبک و کوتاه و کوه های بدون برف و یخبندان، مناسب است. رویه ی کفش های کوهپیمایی از مواد ضد آب و یا چرم تشکیل شده است. این کفش ها به نسبت کفش های کوهنوردی سبک تر بوده و انعطاف پذیری بالایی دارند. کفش کوهپیمایی برای استفاده در فصل زمستان و کوهنوردی های برفی مناسب نمی باشد. این کفش ها در دو مدل ساق دار و بدون ساق وجود دارند.

● کفش کوهنوردی

کفش های کوهنوردی سنگین تر از کفش های کوهپیمایی می باشند و برای کوهنوردی های سنگین و طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد. این کفش ها دارای ساق های بلند با اندازه تقریبی بین ۱۴ تا ۱۹ سانتی تر می باشند تا بتواند به خوبی مچ پا را ثابت و محکم نگه داشته و از پیچ خوردگی و لغزندگی پا محافظت نماید. کفش های کوهنوردی بسیار محکم بوده و مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه ها و فشار های مختلف دارد. در عین حال، زیره این کفش دارای انعطاف پذیری نسبی نیز می باشد. طراحی کفی برخی از کفش های کوهنوردی به صورتی است که می توان در زیر آن تیغه های فلزی برای صعود به کوه های برفی و یخبندان نصب کرد.

● کفش کوه نوردی سنگین

کفش های کوهنوردی سنگین، برای کوهنوردی های سخت، برفی و سنگین و ارتفاعات زیر ۵۰۰۰ متر کاربرد دارد. این کفش ها به صورت تک پوش و دوپوش وجود دارند. کفش های کوهنوردی سنگین اصلا انعطاف نداشته و نباید از آن ها در کوهنوردی های معمولی و سبک استفاده کرد، زیرا موجب درد و تاول در پاهای شما خواهد شد. در کفش های کوهنوردی سنگین به راحتی می توانید گرامپون نصب کنید.

● کفش هیمالیا نوردی

کفش هیمالیا نوردی کفشی بسیار محکم و بدون انعطاف پذیری می باشد که مناسب کوهنوردی های بالای ۵۰۰ متر است. این کفش نوعی از کفش های سنگین است. کفش هیمالیا نوردی از سه لایه تشکیل شده که در لایه بیرونی این کفش، یک گتر بلند قرار گرفته که کاملا روی کفش دوخته شده و سرتاسر آن را در بر گرفته است. قابلیت نصب گرامپون در این کفش نیز وجود دارد.

هنگام صخره نوردی کدام کفش مناسب است؟

کفش مناسب صخره نوردی باید نرم و قابل انعطاف باشد که بتوان پا را به راحتی حرکت داد. در عین حال باید در قسمت کف کفش، لبه ها و پنجه کفش بسیار محکم و سخت و با دوام باشد که پا هنگام صخره نوردی دچار مشکل نشده و همچنین کفش در برخورد با سنگ و کلوخ آسیب نبیند. همچنین کفش صخره نوردی باید کاملا سایز و فیت پا باشد.

برندهای کفش کوهنوردی برای نیازها و بودجه های مختلف

کفش های کوهنوردی با قیمت و برندهای مختلف در بازار وجود داشته که هرکس می تواند با توجه به نیاز و بودجه خود مدل مورد نظر را خریداری نماید. برخی از برندهای ایرانی کفش های کوهنوردی شامل برند لاوان، پایار، سهند، کوهسار، قارتال و آسیا می باشد که قیمت آن ها بالای ۵۰۰ هزار تومن می باشد. برند های خارجی شامل ماموت، نورث، سالومون و کفش برند هامتو می باشد که قیمتی بالای ۳ میلیون دارند.

ویژگی های کتونی مناسب کوهنوردی 3

چگونه کفش کوهنوردی مناسب را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب کفش کوهنوردی مناسب توجه به چند نکته لازم و ضروری است.

۱. زمان مناسب برای خرید کفش کوهنوردی

در طول روز و هنگام انجام فعالیت های روزمره، اندازه پاها کمی ورم کرده و بزرگ می شوند. پس بهتر است کفش کوهنوردی را زمانی خرید کنید که پاهای شما ورم نداشته باشد. بهترین زمان بعد از ظهر یا غروب می باشد.

۲. سایز مناسب

هنگام انتخاب کفش کوهنوردی حتما به سایز پای خود توجه کنید. اگر کفش کوهنوردی خیلی بزرگ باشد موجب پیچ خوردگی پا و درد و آسیب به پا و کمر حین کوهنوردی خواهد شد و اگر خیلی تنگ و چسبان باشد به انگشتان و پنجه و پشت پا فشار زیادی وارد کرده و هنگام کوهنوردی باعث آزار و اذیت شما خواهد بود. بهتر است کفشی را انتخاب کنید که خیلی چسبان نبوده و یک سایز بزرگتر باشد یعنی قسمت پشت پا با کفش حداقل به اندازه یک انگشت فاصله داشته باشد که هنگام پوشیدن جوراب های ضخیم به همراه کفش، دچار مشکل نشوید.

۳. پوشیدن جوراب مناسب

زمانی که قصد خرید و انتخاب کفش کوهنوردی را دارید، حتما یک جوراب ضخیم به همراه داشته و هنگام امتحان کردن کفش، آن را بپوشید.

۴. راه رفتن و ضربه زدن با کفش

پس از پوشیدن کفش مورد نظر حتما چند قدمی با آن راه رفته و با جلوی کفش به دیوار ضربه بزنید تا متوجه شوید که کفش استاندارد بوده و ضربه را به پای شما انتقال نمی دهد.

جمع بندی

کوهنوردی یک فعالیت بسیار لذت بخش و جذاب می باشد. اما نداشتن کفش، تجهیزات و لوازم استاندارد در حین انجام کوهنوردی، ممکن است خطرات جدی برای سلامتی در پی داشته باشد. آشنایی با ویژگی های ضروری کفش کوهنوردی و همچنین مشخصات کفش کوهنوردی به شما کمک خواهد کرد که یک کفش مناسب انتخاب کنید. البته هنگام انتخاب و خرید کفش مناسب کوهنوردی حتما باید به مکان کوهنوردی نیز توجه کرده و متناسب با آن مکان و سختی مسیر، کفش کوهنوردی را خریداری نمایید. کفش مناسب کوهنوردی باید ضد آب و ضربه گیر و محکم و مقاوم باشد تا ایمنی لازم را برای مصرف کننده فراهم کند. 
فروشگاه کتونی ال ای عرضه کننده انواع کفش ورزشی می باشد که شما می توانید برای خرید کفش ورزشی مردانه و خرید کفش ورزشی زنانه با کیفیت بالا و طراحی های زیبا به سایت این فروشگاه مراجعه کرده و خریدی راحت و تضمینی داشته باشید.


? نظرتونو درباره ی این محصول و تجربه خریدتون با ما به اشتراک بزارین.

ارسال دیدگاه

https://katoni-la.com/